Ова страница на српском језику је архива свих чланака објављених до 01.09.2012.
чланци релевантни Српским медијима у БиХ могу се од сада наћи на нашем главном БХС сајту
BHS | Hrvatski | English | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Чланови Савјета За Штампу |
ИЗБОРНИ ЗАКОН БОСНЕ И ХЕРЦЕГОВИНЕ
- Неслужбени пречишћени текст -
преузет са web странице Централне изборне комисије www.izbori.ba
ПОГЛАВЉЕ 16
МЕДИЈИ У ИЗБОРНОЈ КАМПАЊИ
Члан 16.1
Медији у БиХ ће праведно, професионално и стручно пратити изборне активности уз досљедно поштивање новинарског кодекса, те опште прихваћених демократских принципа и правила, посебно основног принципа слободе изражавања.
Члан 16.2
Електронски медији пратит ће предизборне активности и придржаваће се принципа уравнотежености, поштења и непристрасности.
Члан 16.3
(1) У емисијама електронских медија ниједан политички субјект не може имати повлаштен положај у односу према другом политичком субјекту.
(2) Функционери на свим нивоима власти који су кандидати на изборима не смију имати повлаштен положај према другим учесницима у изборном процесу.
(3) Информисање о редовним активностима функционера на свим нивоима власти допуштено је у оквиру информативних програма електронских медија, без навођења њихове кандидатуре на изборима и страначке припадности, кад год се ради о активностима које произилазе из законом утврђеног дјелокруга органа којима припадају.
Члан 16.4
Електронски медији ће посебно водити рачуна о томе да се принципи уравнотежености, поштења и непристрасности поштују у информативним емисијама, поготово у емисијама актуелних вијести, затим у интервјуима, те у расправама о актуелним политичким темама, попут округлих столова и слично, које тематски нису у директној вези са изборним активностима политичких субјеката, али би могле имати утицај на расположење бирача.
Члан 16.5
(1) Медији ће при објављивању резултата истраживања јавног мњења јасно и недвосмислено о томе извијестити јавност наводећи:
а) назив институције или име лица које је наручило и платило истраживање;
б) назив и сједиште институције која је спровела истраживање;
ц) испитни узорак и могућност одступања у исходу истраживања;
д) период у којем је проведено истраживање.
(2) Резултати телефонског анкетирања или уличних анкета проведених међу бирачима током изборне кампање неће бити презентовани као сигуран и аутентичан став одређене друштвене групе, што је медиј, који проводи анкетирање и објављује резултате, дужан посебно нагласити.
Члан 16.6
Новинари и водитељи у електронским медијима не смију у редовним и посебним емисијама износити своју евентуалну страначку припадност или наклоност.
Члан 16.7
Редослијед наступа за директно обраћање политичких субјеката у посебним емисијама утврдиће се жријебањем уочи почетка изборне кампање, а у присуству представника политичких субјеката.
Члан 16.8
(1) Електронски медији обавијестиће све политичке субјекте о терминима учествовања у посебним емисијама.
(2) Једном утврђени термини у емисијама електронских медија не могу се мијењати, а недолазак представника политичког субјекта на договорени термин емисије сматраће се својевољним одустајањем од изборне промоције преко електронских медија.
Члан 16.9
(1) Јавни електронски медији дужни су бесплатно и у потпуности објављивати радио и ТВ спот, саопштења и информације Централне изборне комисије БиХ како би бирачи били информисани о свим аспектима изборног процеса.
(2) Уколико јавни електронски медиј одбије поступити у складу са ставом (1) овог члана, Централна изборна комисија БиХ поднијеће пријаву Регулаторној агенцији за комуникације на надлежни поступак.
Члан 16.10
У периоду од 48 сати прије отварања бирачких мјеста па до затварања бирачких мјеста неће се објављивати резултати истраживања јавног мијења у вези са гласањем и изборима.
Члан 16.11
(1) У току 24 сата прије отварања бирачких мјеста на територији Босне и Херцеговине неће бити никаквог медијског извјештавања о било каквој активности која се односи на политичку и изборну кампању.
(2) Период изборне шутње траје до затварања бирачких мјеста.
Члан 16.12
(1) Електронски медији омогућиће под једнаким условима сваком политичком субјекту плаћено политичко оглашавање (огласи, јавни позиви, спотови и било који други вид промоције политичког субјекта) у периоду од 30 дана прије дана одржавања избора.
(2) Електронски медији осигураће да плаћена политичка оглашавања буду јасно одвојена од преосталог програма и да не улазе у лимит о дозвољеном рекламном времену које је утврдила Регулаторна агенција за комуникације БиХ.
(3) Електронски медији ће наруџбе за плаћено политичко оглашавање запримити од политичких субјеката директно, односно преко правних или физичких лица, које политички субјекти за то овласте.
(4) Наруџбе са садржајем оглашавња морају се електронском медију доставити најкасније 48 сати прије емитовања.
(5) Новчану накнаду за услуге објављивања наруичлац је дужан уплатити унапријед према цјеновнику који не може бити већи од постојећег цјеновника маркетиншке услуге електронског медија.
Члан 16.13
Електронски медиј има право да одбије емитирати политичко оглашавање ако:
а) оглашавање није наручено путем наруџбе у писаном облику;
б) оглас не задовољава техничке и професионалне стандарде који су јасно утврђени и с којим су правовремено упознати политички субјекти, и
ц) ако је оглас или садржај огласа противан Уставу или законима БиХ.
Члан 16.14
(1) Јавни електронски медији ће у периоду од 30 дана прије дана одржавања избора равноправно и фер представљати политичке субјекте и информисати јавност о свим питањима у вези са изборном кампањом и изборним процесом.
(2) Јавни електронски медиј ће у периоду од 30 дана прије дана одржавања избора омогућити политичким субјектима бесплатан термин за непосредно обраћање.
(3) Забрањено је вођење плаћене изборне кампање путем електронских и принтаних медија, или било којег облика плаћеног јавног оглашавања, осим одржавања интерних скупова органа и статутарних тијела политичких субјеката, у периоду од дана расписивања избора до дана службеног почетка изборне кампање.
(4) Централна изборна комисија БиХ својим прописима утврдит ће колико времена се додјељује политичким субјектима, термин и трајање емитовања и географска подручја покривена тим емитовањем.
(5) Јавни електронски медиј омогућиће под једнаким условима у периоду од 30 дана прије дана одржавања избора плаћено политичко оглашавање политичким субјектима у трајању од највише 30 минута седмично.
Члан 16.15
(1) Приватни електронски медији омогућиће под једнаким условима у периоду од 30 дана прије дана одржаванја избора плаћено политичко оглашавање политичким субјектима у трајању од највише 60 минута седмично.
(2) Приватни електронски медији могу у периоду од 30 дана прије дана одржавања избора омогућити политичким субјектима бесплатан термин за непосредно обраћање, али под једнаким условима за све.
(3) На писмени захтјев, орган надлежан за регулисање рада електронских медија може изузети приватни електронски медиј од примјене одредби овог члана.
(4) Одредбе става (3) овог члана не односе се на приватне електронске медије који емитирају властити информативно-политички програм или га преузимају од другог електронског медија.
Члан 16.16
(1) Орган за регулисање рада електронских медија, надлежан за провођење закона и прописа о медијима, надлежан је у свим случајевима повреде одредби о медијима у вези са изборима које су утврђене овим Законом и другим законима који регулишу рад медија.
(2) За рјешавање по приговорима на повреде овог Поглавља од политичких субјеката надлежна је Централна изборна комисија БиХ.
Члан 16.17
Политички субјекти своје примједбе на садржај у штампаним медијима у вези са праћењем изборне кампање упућују Савјету за штампу.
Члан 16.18
Централна изборна комисија БиХ доноси прописе којима се ближе уређује примјена одредби овог Поглавља.
Развој сајта омогућен донаторским средствима Civil Right Defenders