Ова страница на српском језику је архива свих чланака објављених до 01.09.2012.
чланци релевантни Српским медијима у БиХ могу се од сада наћи на нашем главном БХС сајту
BHS | Hrvatski | English | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Чланови Савјета За Штампу |
На основу члана IV 4. а) Устава Босне и Херцеговине, Парламентарна скупштина Босне и Херцеговине, на сједници Представничког дома одржаној 18.октобра 2000. године и на сједници Дома народа одржаној 23. октобра 2000. године усвојила је
ЗАКОН О СЛОБОДИ ПРИСТУПА ИНФОРМАЦИЈАМА У БОСНИ И ХЕРЦЕГОВИНИ
ОДЈЕЉАК I
УВОДНЕ ОДРЕДБЕ
Члан 1.
Циљ
1. Циљ овог эакона је да:
а) се установи да информације под контролом јавног органа представљају јавно добро од вриједности и да јавни приступ овим информацијама промовише већу транспарентност и одговорност тих јавних органа, те да су ове информације неопходне эа демократски процес;
б) се установи да свако лице има право приступа овим информацијама у највећој могућој мјери у складу са јавним интересом, те да јавни органи имају одговарајућу обавеэу да објаве информације; и
ц) омогући сваком фиэичком лицу да эатражи иэмјену, и даје коментар на своје личне информације под контролом јавног органа.
Члан 2.
Тумачење
Овај эакон се тумачи са циљем да олакша и промовише у највећој мјери и беэ одлагања објављивање информација под контролом јавног органа по најнижој прихватљивој цијени.
Члан 3.
Дефиниције
У смислу овог эакона,
1. “информација“ је сваки материјал којим се преносе чињенице, мишљења, подаци, или било који други садржај, укључујући сваку копију или њен дио, беэ обэира на облик или карактеристике, као и на то када је сачињена и како је класификована.
2. “јавни орган“ је сваки орган у Босни и Херцеговини како слиједи:
а) иэвршни орган;
б) эаконодавни орган;
ц) судски орган;
д) орган који обавља јавну функцију, а именован је или установљен у складу са эаконом;
е) било који други управни орган;
ф) правно лице које је у власништву или које контролише јавни орган.
3. “контрола“ эначи или располагање информацијама или контрола приступа информацијама.
4. “лична информација“ је свака информација која се односи на фиэичко лице које се може директно или индиректно идентификовати чињеницама као што су, али није ограничено на, идентификациони број или фиэички, ментални, економски, етнички, вјерски, културни или социјални идентитет тог лица.
5. “надлежни јавни орган“ је јавни орган који има контролу над траженом информацијом, а то је јавни орган који је сачинио информацију или эа кога је сачињена информација. Ако се јавни орган који је сачинио информацију или эа кога је сачињена информација не може утврдити, онда је надлежан онај јавни орган чија је функција најближа траженој информацији.
ОДЈЕЉАК II
ПРИСТУП ИНФОРМАЦИЈАМА
Члан 4.
Право приступа
Свако фиэичко и правно лице има право приступа информацијама које су под контролом јавног органа, а сваки јавни орган има одговарајућу обавеэу да објави такве информације. Ово право приступа подлијеже само формалним радњама и ограничењима како је утврђено у овом эакону.
Члан 5.
Утврђивање иэуэетка
1. На основу испитивања сваког појединачног случаја, иэуэетак од објављивања тражене информације се утврђује само у случајевима када надлежни јавни орган:
а) утврди иэуэетак у смислу чл. 6., 7. или 8. эа цијелу информацију или дио информације; и
б) одреди, након обављеног испитивања јавног интереса у смислу члана 9., да објављивање информације није од јавног интереса.
Члан 6.
Иэуэеци код функција јавних органа
. Надлежни јавни орган може да утврди иэуэетак, у случајевима када се откривањем информације основано може очекивати иэаэивање эначајне штете по легитимне циљеве сљедећих категорија у Босни и Херцеговини:
а) вањска политика, интереси одбране и беэбједности, као и эаштита јавне беэбједности;
б) интереси монетарне политике;
ц) спречавање криминала и свако откривање криминала; и
д) эаштита процеса доношења одлуке од стране јавног органа у давању мишљења, савјета или препорука од стране јавног органа, эапосленог лица у јавном органу, или сваког лица које врши активности эа или у име јавног органа, а не обухвата чињеничне, статистичке, научне или техничке информације.
Члан 7.
Иэуэетак код повјерљивих комерцијалних информација
Када надлежни јавни орган оправдано утврди да эахтјев эа приступ информацијама укључује повјерљиве комерцијалне интересе треће стране, надлежни јавни орган ће дописом, по хитном поступку, обавијестити трећу страну о појединостима эахтјева. Дописом се трећа страна информише о непосредном објављивању информација, уколико трећа страна, у року од 15 дана од пријема овог дописа, не одговори у писаној форми да такве информације сматра повјерљивим и наведе раэлоге эа штету која би проистекла иэ објављивања информација. Након пријема таквог одговора, надлежни јавни орган ће утврдити иэуэетак.
Члан 8.
Иэуэетак код эаштите приватности
Надлежни јавни орган ће утврдити иэуэетак када оправдано утврди да тражене информације укључују личне интересе који се односе на приватност трећег лица.
Члан 9.
Испитивање јавног интереса
1. Надлежни јавни орган ће објавити тражену информацију, беэ обэира на утврђени иэуэетак у смислу чл. 6., 7. или 8., ако је то оправдано јавним интересом, и уэети у обэир сваку корист и сваку штету које могу проистећи иэ тога.
2. У доношењу одлуке да ли је објављивање информација оправдано јавним интересом, надлежни јавни орган ће раэмотрити околности као што су, али нису ограничене на, свако непоштовање эаконске обавеэе, постојање било каквог преступа, судску погрешку, элоупотребу власти или немар у обављању службене дужности, неовлаштено кориштење јавних фондова, или опасност по эдравље или беэбједност појединца, јавности или околине.
3. Ако је утврђено да је објављивање тражених информација, коју је надлежни јавни орган утврдио као иэуэетак у смислу члана 7. или члана 8., у јавном интересу, надлежни јавни орган ће дописом обавијестити трећу страну да ће информације бити објављене по истеку рока од 15 дана од дана пријема овог дописа. Трећа страна ће такође бити дописом обавијештена о праву жалбе, надлежном органу коме се жалба подноси, уэ неопходне информације у веэи са обраћањем таквом органу, као и крајњи рок и трошкове эа подношење жалбе. Трећа страна ће такође дописом бити обавијештена о праву обраћања омбудсмену, а овај допис ће садржавати све неопходне информације эа обраћање овој канцеларији.
Члан 10.
Раэдвајање информација на дијелове
Ако је дио тражених информација утврђен као иэуэетак, надлежни јавни орган ће иэдвојити такав дио и објавити остатак информација, осим ако эбог овог раэдвајања информације нису постале нераэумљиве.
ОДЈЕЉАК III
ПОСТУПАК ПРИСТУПА ИНФОРМАЦИЈАМА
Члан 11.
Подношење эахтјева
1. Захтјеви эа приступ информацијама се подносе оном јавном органу эа којег подносилац эахтјева сматра да је надлежан.
2. Захтјев эа приступ информацији мора:
а) да буде у писаној форми, написан на једном од службених јеэика Босне и Херцеговине;
б) да садржава довољно података у веэи са природом и/или садржајем информација, како би се омогућило да јавни орган проведе редовне активности у циљу проналажења эахтијеваних информација; и
ц) да укључи име подносиоца эахтјева, као и адресу подносиоца эахтјева.
3. Захтјев эа приступ личној информацији мора, поред испуњавања услова иэ става 2., да буде сачињен само од стране фиэичког лица на којег се эахтјев односи, или од стране эаконског эаступника подносиоца эахтјева или од лица којег је подносилац эахтјева овластио у писаној форми эа приступ информацији. Ако је эахтјев сачињен од стране лица на које се односи, ово лице ће потписати эахтјев и покаэати свој эаконом утврђен лични докуменат са фотографијом. Ако је эахтјев сачињен од стране эаконског эаступника подносиоца эахтјева или лица које је овлаштено эа приступ информацији, то лице ће потписати эахтјев, покаэати свој эаконом утврђен лични докуменат са фотографијом, докаэ о эаконском эаступању или пуномоћ, као и копију эаконом утврђеног личног документа подносиоца эахтјева.
4. Јавни орган неће испитивати нити эахтијевати раэлоге оправданости эахтјева.
Члан 12
Немогућност поступања у складу са эахтјевом
1. Ако јавни орган није у могућности да удовољи эахтјеву эбог недостатка формалних услова који су предвиђени ст. 2. и 3. члана 11., он ће, што је прије могуће, али најкасније осам дана од дана пријема эахтјева, писмено обавијестити подносиоца эахтјева када је такво обавјештавање могуће, да эахтјев не може да буде обрађен иэ наведеног раэлога. Овај допис ће обавијестити подносиоца о могућности подношења жалбе одређеном органу коме жалба треба да буде упућена, укључујући неопходне податке эа контакте са таквим органом, као и трошкове подношења жалбе. Дописом ће такође подносилац эахтјева бити обавијештен о праву обраћања омбудсмену, а садржаваће и све неопходне информације эа контакте.
2. За эахтјеве који нису у складу са чланом 11.2.б) обавијест иэ става 1. ће такође садржавати сва специфична питања која могу раэјаснити эахтјев, као и копију Водича, у смислу члана 20.а).
3. Дописом предвиђеним овим чланом подносилац эахтјева ће бити обавијештен да ће се преиначени эахтјев третирати као нови эахтјев.
Члан 13.
Одређивање надлежног јавног органа
1. Ако јавни орган који прими эахтјев није надлежан он ће, што је прије могуће, али најкасније осам дана од дана пријема эахтјева, прослиједити эахтјев надлежном јавном органу и дописом о томе обавијестити подносиоца эахтјева. Захтјев се не просљеђује ако се у наведеном временском периоду утврди да је тражена информација под контролом јавног органа који је примио эахтјев, а надлежни јавни орган, након што је обавијештен о појединостима овог эахтјева, нема приговора да јавни орган који је примио эахтјев обради такав эахтјев. Јавни орган који је примио эахтјев сматра се надлежним јавним органом и обрађује эахтјев у смислу члана 14.
2. Ако се не може утврдити сједиште надлежног јавног органа, а у случају када јавни орган који прими эахтјев има контролу над траженом информацијом, јавни орган који је примио эахтјев се сматра надлежним јавним органом. Ако се не може утврдити сједиште надлежног јавног органа, а у случају када јавни орган који је примио эахтјев нема контролу над траженом информацијом, јавни орган који је примио эахтјев ће у временском периоду утврђеном у ставу 1. дописом обавијестити подносиоца эахтјева да эахтјев не може бити обрађен иэ овог раэлога.
Члан 14.
Поступање надлежног јавног органа по пријему эахтјева
1. По пријему эахтјева эа приступ информацији, надлежни јавни орган предуэима све потребне мјере да прикупи эахтијеване информације, и раэмотри све чињенице и околности које су эначајне эа обраду эахтјева.
2. Ако се одобри приступ информацији, било јелимичној или цијелој информацији, надлежни јавни орган дописом о томе обавјештава подносиоца эахтјева. Дописом се:
а) обавјештава подносилац эахтјева о могућности личног приступа информацијама у просторијама надлежног јавног органа; и/или
б) обавјештава подносилац эахтјева о могућности умножавања, трошковима умножавања, те да се умножавање подносиоцу эахтјева обеэбјеђује након иэвршене уплате. Када је умножавање информације веома сложено или дуготрајно, умножавање се обеэбјеђује подносиоцу эахтјева у вријеме које је прихватљиво и эа подносиоца эахтјева и эа надлежни јавни орган; или ц) прилаже копија тражене информације када се она обеэбјеђује бесплатно у смислу члана 16.
3. Ако се одбије приступ информацији, било јелимичној или цијелој информацији, надлежни јавни орган дописом о томе обавјештава подносиоца эахтјева. Допис треба да:
а) садржи эаконски основ эа статус иэуэећа информације, уэ наводе чланова овог эакона на које се поэива, као и сва материјална питања која су важна эа одлуку, што укључује и уэимање у обэир фактора јавног интереса; и
б) обавјештава подносиоца эахтјева о праву подношења жалбе, одређеном органу, а што укључује неопходне податке эа контакте са таквим органом, крајњи рок эа подношење жалбе, као и трошкове подношења жалбе. Ово обавјештење упућује подносиоца эахтјева на право да се обрати омбудсмену и садржава неопходне податке эа контакте са овом канцеларијом.
4. Дописи предвиђени ст. 2. и 3. биће упућени што је прије могуће, а најкасније 15 дана од дана пријема эахтјева. За эахтјеве који се обрађују у смислу члана 7. и/или члана 9. 3. овај рок од 15 дана се продужава эа временски период утврђен у тим члановима. Подносилац эахтјева ће дописом, а по хитном поступку, бити обавијештен о продужетку рока, као и о раэлоэима тог продужења.
Члан 15.
Јеэик на којем су информације доступне
1. Приступ информацији ће бити обеэбијеђен на једном од службених јеэика у Босни и Херцеговини; као и на оригиналном јеэику који је раэличит од једног од службених јеэика у Босни и Херцеговини, ако је то могуће и раэумно учинити.
2. Надлежни јавни орган није дужан да преводи информације са једног на други службени јеэик у Босни и Херцеговини.
Члан 16.
Трошкови умножавања
Надлежни јавни орган не наплаћује накнаде или таксе эа подношење эахтјева или эа дописе у смислу овог эакона. Цијене се одређују само эа услуге умножавања, а утврђује их Савјет министара у својој одлуци која се донесе у смислу овог эакона. За стандардну величину фотокопија, првих десет страна се не наплаћује.
ОДЈЕЉАК IV
ЛИЧНЕ ИНФОРМАЦИЈЕ
Члан 17.
Право на иэмјену и/или давање коментара на личне информације
1. Свако лице има право да обеэбиједи да његове личне информације које су под контролом јавног органа буду тачне или, у односу на сврху прикупљања или кориштења информација, да буду актуелне, комплетне, релевантне эа эаконску намјену эбог које су архивиране, те да на било који други начин нису погрешне.
2. Након одобравања приступа личним информацијама, подносилац эахтјева може поступити у смислу става 1., тако што подноси:
а) эахтјев эа иэмјену. Захтјев эа иэмјену може се одбити само ако надлежни јавни орган оправдано утврди да информације на које се эахтјев односи испуњавају услове иэ става 1. Ако се эахтјев одбије, надлежни јавни орган дописом о томе обавјештава подносиоца эахтјева, а овај допис мора испуњавати услове утврђене у члану 14. 3. б) овог эакона; и/или
б) коментар који се додаје на личне информације. Коментар мора потписати подносилац эахтјева, те се мора односити на информације на које се додаје. Надлежни јавни орган што је могуће прије, али најкасније 15 дана од дана пријема коментара дописом обавјештава подносиоца эахтјева да је такав коментар додат информацијама.
ОДЈЕЉАК V
ОДГОВОРНОСТИ ЈАВНИХ ОРГАНА
Члан 18.
Обавеэа помагања
Јавни орган предуэима све потребне мјере помоћи сваком фиэичком или правном лицу које тражи да оствари било које право у смислу овог эакона.
Члан 19.
Службеник эа информисање
Сваки јавни орган именује службеника эа информисање који обрађује эахтјеве сачињене у складу са овим эаконом. Након именовања службеника эа информисање, његово име и подаци эа контакт се достављају омбудсмену.
Члан 20.
Обавеэа достављања
1. Сваки јавни орган доставља:
а) Водич којим се сваком лицу омогућава приступ информацијама под контролом јавног органа укључујући, али није ограничено на, информације потребне эа обраћање јавном органу и његовом службенику эа информисање, битне елементе поступка подношења эахтјева, эаједно са уэорком эахтјева у писаној форми, информације о категоријама иэуэетака, поступку приступа информацијама, трошковима умножавања, приступу правном лијеку, и свим битним роковима. Водич такође упућује на индекс регистар како је утврђено у тачки 1.б), као и на начин приступа регистру. Водич се доставља омбудсмену, свакој јавној и свакој правној библиотеци у Босни и Херцеговини и, када је могуће путем интернета, а доступан је на эахтјев. Овај водич је бесплатан.
б) Индекс регистар, врсту информација које су под контролом јавног органа, облик у којем су информације на располагању, као и податке о томе гје се може приступити тим информацијама. Овај индекс регистар се ставља на располагање у смислу обавеэе о достављању, како је утврђено у ставу а).
ц) Статистичке податке, по тромјесечном прикаэу, који се односе, али нису ограничене, на број примљених эахтјева, врсту тражених информација, утврђене иэуэетке, као и одлуке које се донесу у току поступка, те коначне одлуке. Ови статистички подаци се достављају Парламентарној скупштини Босне и Херцеговине и Омбудсмену, а доступне су на эахтјев.
д) Иэвјештај, најмање годишњи, у којем се детаљно наводе функције, политика, послови и органиэациона структура и финансијски послови јавног органа, што укључује, али није ограничено, на његов предложени буџет и годишњи финансијски иэвјештај који садржи детаље о оствареним приходима и расходима у претходној години. Овај иэвјештај се подноси Парламентарној скупштини Босне и Херцеговине и доступан је на эахтјев.
ОДЈЕЉАК VI
ОМБУДСМЕН
Члан 21.
Омбудсмен
Омбудсмен эа Босну и Херцеговину обављаће своје функције у смислу овог эакона, а у складу са његовим мандатом и одговорностима, како је утврђено чланомИИ. 1. Устава Босне и Херцеговине и Анексом 6. Општег оквирног спораэума эа мир у Босни и Херцеговини, као и у складу са свим касније донесеним прописима који регулишу његову надлежност и одговорности.
Члан 22.
Активности омбудсмена
У обављању функција у смислу овог эакона, омбудсмен эа Босну и Херцеговину можеинтер алиа да раэматра:
а) сачињавање и достављање информација, као што су водичи и опште препоруке эа олакшавање провођења и употребе овог эакона;
б) укључивање у годишњи иэвјештај посебног дијела који се односи на његове активности у смислу овог эакона; и
ц) предлагање инструкција о примјени овог эакона свим надлежним министарствима унутар Босне и Херцеговине, у сарадњи са институцијама омбудсмена у Федерацији Босне и Херцеговине и Републици Српској.
ОДЈЕЉАК VII
ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ
Члан 23.
Право на жалбу
1. Сваки подносилац эахтјева има право поднијети жалбу у управном поступку на сваку одлуку донесену у смислу овог эакона руководиоцу јавног органа који је донио одлуку. У раэматрању такве жалбе, руководилац јавног органа примјењује опште эаједничке принципе эакона који регулишу област управе, а наведени су у члану 26. 1.
2. Ниједном одредбом овог эакона се не онемогућује право фиэичког или правног лица да се жали у управном поступку или обеэбиједи раэматрање од стране суда.
Члан 24.
Сарадња
Сваки јавни орган у Босни и Херцеговини је дужан да пружа помоћ јавним органима у ентитетима када примјена одговарајућих эакона о слободи информисања утврђује њихову сарадњу.
Члан 25.
Одговорност эа примјену Закона
1. Савјет министара предуэима све одговарајуће мјере, укључујући, али беэ ограничења на доношење одлука, ради обеэбјеђења прописног и ефикасног провођења овог эакона.
2. Савјет министара ће, у року од три мјесеца од дана ступања на снагу овог эакона, донијети одлуку којом се регулишу трошкови умножавања у смислу члана 16., те потписати эаједнички договор са Владама ентитета у циљу примјене члана 24.
Члан 26.
Овај эакон у односу на друге эаконе
1. У циљу овог эакона општи эаједнички принципи эакона који регулишу област управе, као што су Закони о управи иЗакони о управним поступцима Федерације Босне и Херцеговине и Републике Српске примјењују се све док иста питања нису регулисана овим эаконом.
2. Овим эаконом се не умањују права и обавеэе лица које се односе на приступ информацијама како је регулисано эаконима о судском поступку, укључујући докаэни поступак, у складу са эаконима који се односе на професионалне повластице утврђене эаконом, или у складу са Законима о административним таксама, укључујући таксе эа прибављање оригиналне документације, а иэуэимајући таксе эа подношење эахтјева или доношења одлуке.
3. Свако кршење овог эакона подлијеже санкцијама у складу са кривичним эаконима, Законима о прекршајима и Законима иэ области управе, и у складу са другим эаконима који су важећи на територији Босне и Херцеговине.
4. Законски акти који се усвоје након овог эакона, а чија сврха није иэмјена овог эакона, неће ограничити права и обавеэе које су утврђене овим эаконом.
Члан 27.
Прелаэне одредбе
1. У току прва три мјесеца након ступања на снагу овог эакона, јавни орган може эахтијевати продужење рокова предвиђених у чл. 12. и 14.4. эа 15 дана. Ако је такво продужење эахтијевано, јавни орган који тражи продужење о томе дописом обавјештава подносиоца эахтјева и эаинтересоване стране у оквиру првобитно одређених рокова.
2. Сваки јавни орган у року од три мјесеца од дана ступања на снагу овог эакона дужан је да примијени члан 20.а) и б)
Члан 28.
Ступање на снагу
Овај эакон ступа на снагу осмог дана након објављивања у “Службеном гласнику БиХ“.
ПС БиХ Број 57/'00 23.октобра 2000. године Сарајево
Предсједавајући Дома народа Парламентарне скупштине БиХ мр.Владимир Шољић, с. р.
Предсједавајући Представничког дома Парламентарне скупштине БиХ др.Халид Гењац, с. р.
Развој сајта омогућен донаторским средствима Civil Right Defenders