26.07.2012

50th SESSION OF THE COMPLAINTS COMMISSION

OF THE PRESS COUNCIL IN BIH HELD

Sarajevo, July 26th, 2012

 

The Complaints Commission of the Press Council in Bosnia and Herzegovina held its fifthy session, on Thursday, 26.07.2012, in Sarajevo, Hotel Bosnia, during which citizens' complaints about the writings of print and online media, received in the period from June to July 2012, were considered. 32 Complaints were received in total, out of which 12 was considered at the session, in 3 cases the answers was sent to the complainants, regarding their complaints, while 16 complaints were solved through self-regulation (by publishing denials, reactions, corrections or apologies)

The Complaints Commission of the Press Council in Bosnia and Herzegovina has upheld ten (10) complaints, in which a breach of the Press Code of BiH was found. Two (2) complaints were not upheld, because the contentious articles do not breach the Press Code of BiH.

The Pres Council in BiH received a total of 118 citizens' complaints about the writings of print and online media in 2012.

Complaints upheld: 

  1. MR. GOJKO KLICKOVIC - daily EURO BLIC: Complaint regarding the article “Trafficker in the Premier’s Chair” published on 24.05.2012. The Complaints Commission of the Press Council in BiH found breach of Article 7 - Opportunity to Reply, of the Press Code of BiH.
  2. MR. LEO PLOCKINIC – portal DOSIJE.BA: Complaint regarding the article „Leo Plockinic, the Ustasha Who Would Slaughter Bosniaks?" published on 17.07.2012. The Complaints Commission of the Press Council in BiH found breach of Article 2 – Editorial Responsibilty, Article 3 – Incitement, Article 7 - Opportunity to Reply, of the Press Code of BiH.
  3. MR. AMER N. – portal POSKOK.INFO: Complaint regarding the article "Nedjo Far Away From the Ljubuski" published on 17.07.2012 on portal Poskok.info. The Complaints Commission of the Press Council in BiH found breach of Article 3 - Incitement, and Article 9 – Privacy, of the Press Code of BiH.
  4. MR. AMER N. – portal DNEVNIK.BA: Complaint regarding the article "Column: Nedjo Far Away From the Ljubuski" published on 18.07.2012 on portal Dnevnik.ba. The Complaints Commission of the Press Council in BiH found breach of Article 3 - Incitement, and Article 9 – Privacy, of the Press Code of BiH.
  5. MR. LEO PLOCKINIC – portal DOSIJE.BA: Complaint regarding the article "FRONT: And the 'Croatia libertas' is Responsible for the Beating Stefica Galic!" published on 19.07.2012. The Complaints Commission of the Press Council in BiH found breach of Article 2, paragraph 1 and 2 – Editorial Responsibilty, Article 3 – Incitement,  of the Press Code of BiH.
  6. THE COMPLAINTS COMMISSION OF THE PRESS COUNCIL IN BIH – portal LJUBUSKI-ONLINE.INFO: The article „What is Nedjo Galic for Ljubuski?!“, author: dr. Ante Lauc, published on 14.07.2012. The Complaints Commission of the Press Council in BiH found breach of Article 3 – Incitement, of the Press Code of BiH.
  7. THE COMPLAINTS COMMISSION OF THE PRESS COUNCIL IN BIH – portal LJUBUSKI-ONLINE.INFO: The article „The Statement of Head, Mr. Nevenko Barbaric for Radio Ljubuski Regarding Happenings Related to Movie 'Nedjo from Ljubuski'“ published on 16.07.2012. The Complaints Commission of the Press Council in BiH reminds editors that they are responsible for keeping the comments of visitors of portals which contain hate speech, incitement, discrimination and threats.
  8. THE COMPLAINTS COMMISSION OF THE PRESS COUNCIL IN BIH – portal LJUBUSKI-ONLINE.INFO: The article „Column of Jakov Begic: Shit never sinks, it always floats“ published on 16.07.2012. The Complaints Commission of the Press Council in BiH found breach of General Provisions, Article 2 – Editorial responsibility, Article 3 – Incitement, Article 4 – Discrimination, Article 4a - Gender Equality and Respect of Individuality, of the Press Code of BiH.
  9. THE COMPLAINTS COMMISSION OF THE PRESS COUNCIL IN BIH – portal POSKOK.INFO: The article „Svetlana Broz thanked to organizations for free movie promotion“ published on 18.07.2012. The Complaints Commission of the Press Council in BiH found breach of Article 6 - Comment, Conjecture and Fact, of the Press Code of BiH.
  10. THE COMPLAINTS COMMISSION OF THE PRESS COUNCIL IN BIH – portal POSKOK.INFO: The article „Regarding the shit that dive: How do the Zoran Tomic's masters see the world?“ published on 18.07.2012. The Complaints Commission of the Press Council in BiH found breach of Article 2 – Editorial Responsibility, of the Press Code of BiH.

Complaints not upheld, because a breach of the Press Code of BiH was not found:

  1. THE COMMISSION FOR THE PROTECTION OF NATIONAL MONUMENTS - daily GLAS SRPSKE: Complaint regarding the manner of publishing the denial to the article “They Held Three Sessions and Spent 1, 7 Million”, published on 31.05.2012. The complainant’s denial was published on 12.06.2012, under the title “Reaction”. The Complaints Commission of the Press Council in BiH didn’t find any breaches of the Press Code of BiH.
  2. MR AMER N. – portal SPREMNI.INFO: Complaint regarding the article „The Idea of SINN FEIN as an answer to the harmful politic of Herzeg-Bosnia integralism“, and portal which „besides promoting the hatred, calls violation of the Constitution“. The Complaints Commission of the Press Council in BiH didn’t find any breaches of the Press Code of BiH.

Complaints solved through self-regulation, by publishing denials, reactions, apologies or corrections:

  1. MR ZEKERIJA MUJKANOVIC – daily PRESS RS: Article „Mujkanovic and Osmanovic tortured Serbs“ from 20.07.2012. Upon mediation of the Press Council in BiH, the complainant's denial was published on 25.07.2012, under the title „I'm not a criminal, Nikola Ristic is lying!“.
  2. ARMY GENERAL BLAGOJE GRAHOVAC – daily DNEVNI AVAZ: Article „The Milosevic's flyer in Bakir's Nest“ from 21.07.2012. Upon mediation of the Press Council in BiH, the complainant's denial was published on 28.07.2012 under the title „I wasn't arressting Alija Izetbegovic“.
  3. ARMY GENERAL BLAGOJE GRAHOVAC – portal DNEVNIAVAZ.BA: Article „The Milosevic's flyer in Bakir's Nest“ from 21.07.2012. Upon mediation of the Press Council in BiH, the complainant's denial was published on 28.07.2012 in the article under the title „'Daily Avaz' Editor's Response to the interlocutor of 'Slobodna Bosna': Lies of General Grahovac“.
  4. MR BRANKO PENDIC – Informative Publication of Municipality of Kakanj KAKANJSKE NOVINE: Article „19th Anniversarry of the Cruel Killing of Seven Civilians in Poljani"“ from 15.06.2012. Upon mediation of the Press Council in BiH, the complainant's denial was published on 15.07.2012. under the title „Denail“.
  5. THE PUBLIC RELATIONS OFFICE OF THE BIH MINISTRY OF DEFENSE – daily PRESS RS: Article „Army Isn't Giving a Helicopters to the Trebinje Firefighters" from 19.07.2012. Denial published on 20.07.2012 under the title „Army Sent a Helicopters After a 2.000 Acres of Wood Had Burned".
  6. MRS MAJA VOLK – daily OSLOBODJENJE: Article „Unconscious Bias of the Genocide" from 06.06.2012. Upon mediation of the Press Council in BiH, reaction and apology to the complainant were published on 24.07.2012 under the title „I'm Not the Author of the Text“.
  7. MR ISMET SUSKIC, THE PROSECUTOR OF THE PROSECUTOR'S OFFICE OF BIH – magazin SLOBODNA BOSNA: Article "Will BiH Finally Get a Prosecutor Who'll Be Ready to Fight Against Crime and Corruption", published on 05.07.2012 in magazine "Slobodna Bosna". The denial of Mr. Ismet Suskic, the prosecutor of the Prosecutor's office of BiH, was published on 12.07.2012, under the title "I Haven't, in Any Way, Participated in the Work on The Investigation of Crimes Allegedly Committed by Milorad Dodik, nor Subject 'Covic - Bicakcic' has been Entrusted to Me".
  8. THE PUBLIC RELATIONS SECTOR OF THE BIH PARLIAMENTARY ASSEMBLY – daily OSLOBODJENJE: Article "Becirevic is Terminating by Force the Conflict of Interest", published on 04.07.2012. Reaction was published on 10.07.2012 under the title "The Translation of Denis Becirevic's Statement".
  9. THE PUBLIC RELATIONS SECTOR OF THE BIH PARLIAMENTARY – magazin SLOBODNA BOSNA: Article “Denis Becirovic and Ognjen Tadic Went to Rio de Janeiro” published on 21.06.2012 in the magazine “Slobodna Bosna”. The Complainant’s reaction was published in the magazine “Slobodna Bosna” on 05.07.2012 under the title "The Delegation of The BiH Parliamentary Assembly Was in Return Visit to The Parliament of Canada and, on That Occasion, Had a Serie of Meetings with Canadian Officials".
  10. THE PUBLIC RELATIONS OFFICE OF THE BIH MINISTRY OF BiH – daily DNEVNI AVAZ: Article “It is worst in Butila than in Guantanamo” published on 15.06.2012. Denial published on 17.07.2012 under the title „All under the law“.
  11. THE PUBLIC RELATIONS OFFICE OF THE BIH MINISTRY OF BiH – daily DNEVNI AVAZ: Article „The Commander is Making Nurses Stand Guard!” published on 08.06.2012. Upon mediation of the Press Council in BiH, denial was published on 17.07.2012. godine under the title „All under the law“.
  12. ZENICA-DOBOJ CANTON GOVERNMENT – daily OSLOBODJENJE: Article “ZDC Government” published on 22.06.2012. Reaction published on 29.06.2012, under the title "The Government does not Owe".
  13. ZENICA-DOBOJ CANTON GOVERNMENT – daily OSLOBODJENJE: Article “The Government Owes” published on 21.06.2012. Complainant's reaction published on 29.06.2012, under the title "The Government does not Owe".
  14. PUBLIC ENTERPRISE NATIONAL PARK „UNA“ - daily DNEVNI AVAZ: Article “Rafters Seek Rafting Price Reductions from 12 to Seven KM”“ from 16.04.2012. Upon mediation of the Press Council in BiH, articles under the titles “Reaction to the article on the NP Una: Mulic and Marjanovic Seek an Apology” and “Our Journalist’s Reply: The Article is Not Inciting and the Complaints Do Not Stand”, were published on 04.06.2012.
  15. THE PUBLIC RELATIONS SECTOR OF THE BIH – magazin SLOBODNA BOSNA: Article “I am Preparing to go on a Journey, the Journey is Long” from 15.06.2012. godine. Reaction was published on 28.06.2012 under the title “They Did Not Travel out of a Fit but Because of Duty”.
  16. PUBLIC ADVOCATES OF THE REKOM INITIATIVE – daily PRESS RS: Article “Million Euros to the Phantom REKOM” from 20.06.2012. Upon mediation of the Press Council in BiH, complainant's reaction was published in daily „Press RS“, on 28.06.2012 under the title „"The Helsinki Committee in RS is Spreading Lies About Us".

News