

**25.04.2012**

**COMPLAINTS COMMISSION OF THE PRESS COUNCIL IN BIH**

**held**

**its 48<sup>th</sup> SESSION on 21.04.2012.**

23 complaints regarding the writings of print and online media received in total

*The Complaints Commission* of the Press Council in BiH held its forty eighth session on 21.04.2012 where it considered citizens' complaints regarding the writings of print and online media, received in the period March - April 2012. 23 complaints received in total, out of which 11 were considered on the session, while 12 complaints were solved through self-regulation (by the publishing of denials or reactions)

*The Complaints Commission* **upheld four (4) complaints**, where a breach of the Press and Online Media Code of BiH was found.

**Six (6) complaints were not upheld**

, because the articles which the complaints regarded did not breach the Press and Online Media Code of BiH.

Complaints upheld:

1. Mr. Z.J. – portal DNEVNIAVAZ.BA: Complaint regarding the comments under the article ["The Commando is Protecting Himself With UNPROFOR's List: Only 1,600 Srebrenicians Were Missing"](#)

published on 03.04.2012 on the portal Dnevniavaz.ba. The Complaints Commission of the

Press Council in BiH upheld the complaint as a citizens' indication to comments which contain hate speech, in accordance with the action "You Are Not invisible".

[Adjudication of the  
Complaints Commission](#)

2. Mr. Z.J. – portal ROGATICA.COM: The Press Council in BiH received a complaint from Mr. Z. J. regarding a comment under the article "[BiH Prosecution Demanded a Verdict of Acquittal for Zoran Marjanovic](#)" published on the portal

Rogatica.com on 23.03.2012.

*The Complaints Commission*

of the Press Council in BiH upheld the complaint as a citizens' indication to comments which contain hate speech, in accordance with the action "You Are Not invisible".

[Adjudication of the  
Complaints Commission](#)

3. MISS JELENA PAUNOVIC – daily "DNEVNI AVAZ": Complaint regarding the article "[A Bosniak Returnee Attacked in a Doboje Club: Serbs Tried to Butcher Ahmet Ibrahimovic!](#)" published on 09.04.2012 on the portal Dnevniavaz.ba. The Complainant claims that the article contains "a series of unclearly presented (non)facts which lead towards hate speech and the raise of nationalist tensions."

*The Complaints Commission*

found breach of Article 2, Editorial Responsibility, and Article 3, Incitement of the Press Code of BiH.

[Adjudication of the  
Complaints Commission.](#)

4. Mr. ZELJKO BAJIC – daily "VEČERNJE NOVOSTI": The Press Council in BiH received the complaint from Mr. Zeljko Bajic, journalist of BH Radio 1, regarding the article "[The Balkan Radio Journalist Works Even Though She is Blind](#)"

, published on 08.04.2012 in the daily "Vecernje Novosti". Complaint regarding the manner of writing about the person with disabilities.

*The Complaints Commission*

found breach of Article 2,

*Editorial Responsibility,*

of the Press Code of BiH.

[Adjudication of the  
Complaints Commission](#)

**Complaint not upheld, because a breach of the Press and Online Media Code of BiH was not found:**

1. Mr. Z. J. – portal DNEVNI AVAZ.BA: The Press Council in BiH received the complaint of Mr. Z. J. regarding the comment under the article “ [Criminals Under Medical Supervision in the Tribunal: Mladic Is Calling His Dead Daughter Ana In His Sleep](#) ”

published on the portal Dnevniavaz.ba on 21.03.2012.

*The Complaints Commission*

found no breach of the Press Code of BiH.

[Adjudication of the  
Complaints Commission](#)

2. Mr. IGOR PRUSAC – portal ARTINFO.BA: Complaint regarding the article “ [Who Was Emil Prusac](#) ”,

published on 27.03.2012 on the portal Artinfo.ba.

*The Complaints Commission*

found no breach of the Press Code of BiH.

[Adjudication of the Complaints Commission](#)

3. Ms. GORDANA VIDOVIC, DIRECTOR OF THE CITIZENS' ASSOCIATION “FUTURE” – daily “NEZAVISNE NOVINE”: Complaint from Ms. Gordana Vidovic, director of the citizens' association "Future", regarding the article "[Women Too Drive Drunk](#) ", published on 12.04.2012, in the daily "Nezavisne Novine".

*The Complaints Commission*

found no breach of the Press Code of BiH.

[Adjudication of the  
Complaints Commission](#)

:

4. SARAJEVO OPEN CENTER – daily “DNEVNI AVAZ”: Complaint regarding the article “[How Many Homosexuals Are There in BiH](#)”

published on 31.03.2012 in the daily “Dnevni Avaz”.

*The Complaints Commission*

found no breach of the Press Code of BiH.

[Adjudication of the  
Complaints Commission](#)

5. THE WOMEN'S NETWORK OF BIH – daily “DNEVNI AVAZ”: Complaint regarding the article [“How Many Homosexuals Are There in BiH”](#)

, published on 31.03.2012 in the daily “Dnevni Avaz.

*The Complaints Commission*

found no breach of the Press Code of BiH.

[Adjudication of the Complaints Commission](#)

6. THE COLOR NETWORK OF BIH – daily “DNEVNI AVAZ”: Complaint from the Color Network regarding the article [“How Many Homosexuals Are There in BiH”](#), published on 31.03.2012 in the daily “Dnevni Avaz”. *The*

*Complaints Commission*

found no breach of the Press Code of BiH.

[Adjudication of the Complaints Commission](#)

### **Complaints solved through self-regulation:**

1. PUBLIC RELATIONS OFFICE OF THE BIH MINISTRY OF DEFENSE – daily “GLAS SRPSKE”: Denial to the article "Unlawful Decision About Arms Sales" published on 12.04.2012 in the daily "Glas Srpske". The complainant's denial was published on 16.04.2012 under the title [“ The Contentious MD Adjudication Was Never Published ”](#)

2. Mr. IGOR PRUSAC – portal SREDISNJABOSNA.COM: Denial to the article [“Who Was Emil Prusac”](#)

published on 26.03.2012, on the portal Sredisnjabosna.com. The complainant's denial and an apology were published on 17.04.2012 under the title “

[Reaction to the Contentious Transferred Article”](#)

3. Mr. ENES GOTOVUSA – magazine “DANI”: Denial to the article [“Chair of the Securities Commission under Investigation?”](#)

published on 06.04.2012, in the magazine “Dani”. The complainant's denial was published on 20.04.2012 under the title “

[You Are Trying to Discredit Me”](#)

4. Mr. ENES GOTOVUSA – portal BHDANI.COM: Denial to the article [“Political Arrangements - Chair of the Securities Commission under Investigation?”](#)

published on 06.04.2012, on the portal Bhdani.com. The complainant's denial was published on 20.04.2012 under the title “

[You Are Trying to Discredit Me”](#)

5. BIH MINISTRY OF DEFENSE – daily “DNEVNI AVAZ”: Complaint regarding the article “ [BiH's Fleet Grounded](#)

”, published on 15.03.2012 in the daily “Dnevni Avaz”. The denial of the BiH Ministry of Defense’s Public Relations Office was published on 21.03.2012 in the daily “Dnevni Avaz” under the title “

[Maintenance on the Ground](#)

”

6. MUNICIPAL COURT IN SARAJEVO – magazine “DANI”: Complaint regarding the article “ [K anevcev and Salihovic Arranged Radoncic’s Defense](#)

”, published on 09.03.2012 in the magazine “Dani”. The complainant’s denial was published in the magazine “Dani” on 23.03.2012 under the title “

[I Was on Vacation](#)

”

7. Mr. ADNAN HAJRULAHOVIC HAAD – portal POSKOK.INFO: Complaint from regarding the article [“Third Entity - Map Not Published Until Now”](#) published on 01.04.2012 on the portal

Poskok.info. The name of the complainant was removed from the article and an apology was published on 03.04.2012, on the portal Poskok.info in the article titled

[“Denial: Adnan Hajrulahovic Haad Did Not Become SDP’s Designer”](#)

8. Mr. ADNAN HAJRULAHOVIC HAAD – portal POSKOK.INFO: Complaint regarding the article [“Adnan Hajrulahovic Haad Became SDP’s Official Designer: I Am Throwing Out Suits, and Introducing Red Bags, Red Ties and Bleached Sideburns”](#) published on 01.04.2012 on the

portal Poskok.info. The name of the complainant was removed from the article and an apology was published on 03.04.2012, on the portal Poskok.info in the article titled

[“Denial: Adnan Hajrulahovic Haad Did Not Become SDP’s Designer”](#)

9. BIH MINISTRY OF DEFENSE – daily “OSLOBODJENJE”: Complaint regarding the article “ [Minimal Pensions for Soldiers from RS”](#)

, published on 03.04.2012 in the daily "Oslobodjenje". The complainant's denial was published on 12.04.2012 under the title

["Hubjer Was Not at the Meeting"](#)

10. SARAJEVO OPEN CENTER – portal KLIX.BA: Complaint regarding comments under the article "[The Jewish Community Marks the Biggest Jewish Holiday Passover](#)" published on 06.04.2012 on the portal Klix.ba.

Upon professional cooperation with the editorial staff the possibility to comment the article was disabled.

11. MUNICIPAL COURT IN SARAJEVO – magazine "DANI": Denial regarding the article "[Goran Salihovic](#)"

, published on 16.03.2012 in the magazine "Dani". the complainant's denial was published on 12.04.2012 under the title

["Salihovic Was Not With Radoncic's Friends"](#)

.

12. MUNICIPAL COURT IN SARAJEVO – magazine "DANI": Denial regarding the article "[Salihovic was with Naser Kabil](#)"

, published on 30.03.2012 in the magazine "Dani". The complainant's denial was published on 12.04.2012 under the title

["Salihovic Was Not With Radoncic's Friends"](#)

.